Publicerad den

När du jobbar som lärare

Jobbar du redan som lärare, utan att ha examen eller lärarlegitimation? Det kan ofta fungera bra i praktiken, men med rätt utbildning kan det gå ännu bättre. Dessutom får du lättare en fast anställning, bättre lön och andra fördelar som du kanske inte kan få utan legitimationen.

Ett snabbspår för just dig

Att det finns många obehöriga som jobbar som lärare är välkänt. På grund av det har det utformats en utbildning så att det lätt ska gå att få rätt kompetens. Jobbar du redan nu som förskollärare eller lärare kan din erfarenhet och dina tidigare studier kompletteras med ett snabbspår som kallas för VAL – Vidareutbildning Av Lärare.

Hur lång är utbildningen?

Eftersom det skiljer sig åt hur mycket utbildning och yrkeserfarenhet olika personer har kan utbildningen bli olika lång. Det beror på att alla inte måste läsa lika många kurser. Som mest är utbildningen på 120 högskolepoäng, vilket motsvarar två års heltidsstudier. Ofta går det att läsa på deltid så att det går att kombinera utbildningen med arbete. Det kan också gå att läsa på distans. Uppfyller du inte kraven så att du kan läsa VAL finns det andra kurser på distans och deltid som så småningom kan leda till en lärarlegitimation.