Publicerad den

Ämneskunskap och pedagogik

Som lärare finns det två olika huvudområden som är viktiga: ämneskunskapen och pedagogiken. När du arbetar med mindre barn blir ämneskunskapen inte lika viktig eftersom det är annat som står i fokus. När du arbetar på gymnasiet kan du istället förvänta dig att eleverna redan lärt sig hur man beter sig i ett klassrum, studieteknik och liknande, och du kan då lägga mer fokus på ämneskunskapen i din undervisning. Beroende på vilken inriktning du väljer som lärare kommer utbildningen anpassas så att det du lär dig passar den åldersgrupp du ska möta.

Är ämneskunskap eller pedagogik viktigast?

I debatten kan man ibland höra åsikter kring vad som är det viktigaste i skolan. Då verkar disciplin och ganska strikta undervisningsformer vara populära, där elever sitter stilla, är tysta och lär sig av läraren. Lärarens ämneskunskaper blir då i fokus och det viktigaste hen kan förmedla till eleverna. I äldre tider såg skolan ut ungefär så, men forskningen har visat att det inte är det bästa sättet för inlärning. Inte heller om det är fokus på att eleverna ska lära sig fakta av olika slag är det den bästa metoden. Istället är en pedagogik anpassad till deras situation och nivå viktig för att förutsättningar för inlärning ska kunna skapas. Det som ibland ses som alltför mjuka metoder kan vara det som gör att eleverna faktiskt hittar nyfikenhet och lust att lära sig, att de kopplar på sin kreativitet och lösningsförmåga – vilket gör att de lär sig mer än om de sitter stilla och är tysta.