Att växla mellan olika roller

Att vara lärare kan innebära att du har en massa olika roller. Till viss del handlar det om vilken åldersgrupp du möter, men i högre utsträckning handlar det om att olika situationer kan kräva skilda saker från dig.

Bestämma, ge stöd eller hålla dig i bakgrunden?

Vissa elever behöver att du bestämmer och lär ut. Det kan också innebära att du strukturerar upp undervisning och arbete. För andra är mer frihet bättre. Då kan elevers egna initiativ tas tillvara om du som lärare ger rätt sorts uppmuntran, stöd och återkoppling. Ytterligare en roll du som lärare kan ha är att hålla dig i bakgrunden och låta en elev arbeta ifred. Vilken roll som passar bäst i förhållande till en klass som helhet och till en enskild elev kan variera i olika perioder och vid olika uppgifter.

Kompis, förebild eller stödperson?

Du kan också hamna i en annan sorts roll, till exempel kan det hända att elever söker sig till dig för stöd i sitt privatliv, som om du var en kompis eller för att de önskar att de var som du. Där kan du spela en viktig roll, men det är minst lika viktigt att du är mån om dina gränser för att kunna ha en hållbar arbetssituation.