När du har utländsk lärarexamen

Om du kommer från ett annat land, eller om du av annan anledning utbildat dig till lärare någon annanstans än i Sverige, kommer du inte automatiskt få en svensk lärarlegitimation. Däremot finns det en utbildning som är utformad speciellt för personer med utländsk lärarexamen.

En individuell plan

Eftersom det kan se väldigt olika ut vad du har för utbildning och vad du behöver för att kunna fungera i det svenska skolsystemet bygger den här utbildningen på att varje student får en individuell plan. Det finns alltså inga särskilda kurser alla måste gå, men det finns krav som alla måste leva upp till. Den här utbildningen kallas för ULV – Utländska Lärares Vidareutbildning. Utbildningen kan bli olika lång beroende på vad som ingår i din individuella plan, men den är på max 120 högskolepoäng, vilket motsvarar två års heltidsstudier. Du kan läsa mer om utbildningen på lararutbildning.nu eller så kan du prata med en studievägledare.

Vad krävs för att du ska kunna läsa ULV?

För att kunna läsa ULV måste du ha en lärarexamen eller förskollärarexamen som är på minst två år. Ett alternativ är att du istället kan ha en högskole- eller universitetsexamen på minst två år och förutom det ha godkänt i svenska 3, svenska som andraspråk 3, TISUS eller liknande.