Publicerad den

Stämpla examensintyg hos notarius publicus

Du som vill studera utomlands kan behöva få dina examensbetyg från Sverige stämplade hos Notarius publicus. Samma gäller om du ska söka jobb i ett annat land där du behöver visa upp intyg från genomförda studier. Med rätt stämpel får du dina dokument verifierade av en berättigad person.

Vad är en Notarius Publicus?

Att få dokument stämplade med apostille innebär att en auktoriserad jurist verifierar innehållet. Personen har en avgörande roll i legaliseringsprocessen av dokument som ska användas internationellt. För att erbjuda tjänster i rollen som Notarius Publicus måste personen i fråga ha blivit förordnad detta av myndigheter. En Notarius Publicus i huvudstaden får till exempel detta förordnande av Länsstyrelsen i Stockholm.

Varför behöver examensbetyg verifieras?

En apostille är den vanligaste stämpeln som en Notarius Publicus utfärdar, vilken används för att legitimera olika dokument utanför det egna landets gränser. Det är alltså en certifiering som gör det möjligt att få svenska utfärdade dokument accepterade även i andra länder

Ska du söka in till en skola eller ett universitet utomlands behöver du skicka med stämplade examensbetyg. På så vis kan lärosätet i det andra landet garantera att din ansökning är korrekt och äkta utan att be om ytterligare bevis. Samma gäller vid jobbansökningar utomlands där apostille eller verifikationer av en Notarius Publicus stärker tilliten till exempelvis inkomstuppgifter eller tidigare anställningar.